Franczyza to idealny model biznesowy dla początkującego przedsiębiorcy. Wchodząc po raz pierwszy na jakiś rynek, nie mamy wyrobionej marki i bazy stałych klientów, często brakuje nam również doświadczenia i wszystkiego tego, co określone jest mianem know-how. Dobrze sprawdzony pomysł, prawo do używania rozpoznawalnych znaków towarowych i wsparcie, jakiego udzieli nam franczyzodawca zazwyczaj są nieocenione i warto dla nich zrezygnować z części niezależności oraz ponieść opłaty franczyzowe (jeśli dana marka takowych wymaga).

Jaki biznes franczyzowy w 2022 roku?

Nie czarujmy się: znajdujemy się w trudnym okresie dla przedsiębiorców. Wiele firm, np. lokali gastronomicznych upadło z powodu pandemii koronawirusa. Wojna w Ukrainie nie tylko podniosła znacząco ceny paliwa, ale też wpłynęła na dużą niepewność w społeczeństwie – ludzie wolą zwyczajnie zaoszczędzić pieniądze “na czarną godzinę” niż wydać je na swoje przyjemności. Kawka czy obiad na mieście, szybkie zakupy w drogim osiedlowym sklepiku, zamiast wyjazdu do taniego supermarketu czy też wizyta u kosmetyczki nie stoją już wysoko na liście priorytetów przeciętnego Polaka. Jednak niezależnie od okoliczności, istnieje biznes, który zawsze będzie miał się dobrze: punkt kurierski Franczyza taka ułatwi życie okolicznym mieszkańcom i zarobi dobrze, niezależnie od tego, czy ludzie będą wysyłali paczkami zwykłe dobra konsumpcyjne, jak ubrania i sprzęt elektroniczny, środki higieniczne, rolki bawełny w trakcie akcji szycia maseczek dla medyków, czy też pomoc humanitarną dla naszych sąsiadów ze wschodu. Co więcej, w trakcie pandemii covid’19, wiele osób przekonało się do zakupów w sieci czy też do wystawienia własnych, niepotrzebnych już rzeczy w serwisach sprzedażowych i na internetowych bazarkach charytatywnych i teraz, po zniesieniu wszelkich obostrzeń – została już przy tych nawykach.

Zobacz również  Studia, którymi warto się zainteresować

Punkt kurierski – jak otworzyć

Aby móc obsługiwać klientów w punkcie kurierskim, będziemy potrzebowali lokalu przystosowanego do przyjmowania i wydawania paczek. Niezbędny okaże się komputer z dostępem do internetu, drukarka i waga, odpowiednia ilość miejsca na przechowywanie paczek oraz miejsce dla klientów. Warto z góry rozeznać się, czy paczki będziemy głównie przyjmować, czy nadawać (np. czy w okolicy jest więcej internetowych sprzedawców, czy ich klientów) i wybrać franczyzodawcę, który zaoferuje nam korzystne prowizje dla takiej właśnie usługi. Ponadto, wiele firm kurierskich nie wymaga od swoich partnerskich punktów, by zajmowały się wyłącznie ich paczkami. Jeśli już mamy gotowy, przystosowany do obsługi klientów lokal, możemy poszukać dodatkowego źródła dochodu, np. w postaci sprzedaży materiałów potrzebnych do bezpiecznego zapakowania paczki, kawy na wynos, czy też zaoferowania usług ksero. Wszystko zależy od naszego zmysłu biznesowego i potrzeb lokalnej społeczności. Warto rozejrzeć się, czego brakuje w okolicy lub popytać sąsiadów, co ułatwiłoby im życie.