Rowery szosowe przeznaczone są – zgodnie z nazwą – do używania na drogach twardych. Mogą posłużyć zarówno przeciętnemu Kowalskiemu, jak i zawodowcom podczas wyścigów. Oczywiście istnieją osobne modele do zawodów oraz inne do codziennego używania, np. w mieście. Jaki wybrać, jeżeli nie bierze się udziału żadnych zawodach rowerowych?

Na co zwracać uwagę przy wyborze roweru szosowego?

Dobranie roweru zaczyna się od ustalenia wysokości roweru i ramy odpowiednich do wzrostu osoby, która będzie go używać. Modele zbyt małe sprawią, że będzie jeździć się bardzo niewygodnie, a zbyt duże – niepewnie. Gdy ten element jest już za nami, wówczas przyglądamy się ramie – powinna być wykonana z lekkich, wytrzymałych materiałów jak aluminium. Jej wybór powinien odbyć się na podstawie długości nogi  mierzonej od krocza do podłoża. W sklepach, jak i w internecie, znajdują się tabelki pokazujące odpowiednie proporcje, dzięki czemu można np. dowiedzieć się, że mając nogę o długości 80 cm, potrzebna jest rama 54 cm. Właściwy rozmiar wpływa na wydajność i przyjemność jazdy, jaką pozwalają osiągnąć właścicielom rowery szosowe. Jeśli chce jeździć się sportowo, wówczas rama może być nieznacznie mniejsza, niż wynika to z tabelki, jeśli będzie on używany do jazdy relaksacyjnej – nie zaszkodzi nieco większa.

Zobacz również  Narzędzia pneumatyczne - rodzaje

Szczegóły techniczne                 

Koła, w jakie producenci wyposażają rowery szosowe, mają przeważnie rozmiar 28 cali. Przy lekkich należy zapoznać się z zalecanym limitem wagowym, gdyż jego przekroczenie skutkować będzie koniecznością centrowania co jakiś czas koła. Szerokość opony szosowej to z reguły 23 mm. Napędy w tego typu rowerach są 9- lub 10-rzędowe z dwoma lub trzema tarczami. Przeciętnemu rowerzyście klasyczne wystarczy dwutarczowy z 53 zębami na dużej tarczy i 39 zębami na małej. 10-rzędowe polecane są osobom, które często pokonują wzniesienia lub strome tereny.

Jaka cena?

W porównaniu z rowerami górskimi, rowery szosowe są zdecydowanie kosztowniejsze. Dobry model to wydatek rzędu 2 tysięcy złotych. Jeśli kupuje się rower w takiej cenie, warto zwrócić uwagę na materiały wykonania i jaki dodawany jest do niego osprzęt. W cenie powyżej 3 tysięcy znaleźć można lepsze komponenty i rozwiązania, jak karbonowy widelec i wytrzymałe przerzutki. Według powszechnej opinii, to właśnie powyżej 3 tysięcy złotych zaczynają się „prawdziwe” szosowce. Droższe rowery szosowe to modele, których korzystają doświadczeni kolarze i osoby zajmujące się kolarstwem zawodowo. Łączą one w sobie najwyższą jakość wykonania elementów z lekkością, dzięki czemu komfort jazdy znacznie wzrasta.