Porządek i czystość w miejscy pracy mają niebagatelne znaczenie. Wbrew pozorom nie chodzi wyłącznie o bezpieczeństwo pracowników. Utrzymując odpowiedni poziom czystości w miejscy pracy nie tylko unika się wypadków, ale przede wszystkim poprawia efektywność pracowników. Właśnie dlatego warto zadbać o porządek w miejscu pracy.
Dbałość o porządek wynikająca z przepisów prawa
Porządek w miejscu pracy jest kwestią na tyle istotną, że konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu higieny w miejscu pracy zostało zapisane w przepisach. Rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy definiuje obowiązki w tym zakresie, które dotyczą głównie pracodawcy.
Zgodnie z wytycznymi pracodawca ma obowiązek zagwarantować zapewnienie należytego porządku zarówno w pomieszczeniach jadalno-kuchennych, toaletach, ale również w burach czy na korytarzach. Pracodawca powinien też starać się eliminować czynniki szkodliwe, w tym dbać o odpowiednią wymianę powietrza i zabezpieczenie przestrzeni.
Nieuporządkowana przestrzeń zarówno ta biurowa, jak i na halach produkcyjnych źle wpływa zarówno na atmosferę w pracy jak i na efektywność zadań wykonywanych przez pracowników. Bardzo niebezpieczne jest zwłaszcza to, że w zagraconej, zaniedbanej przestrzeni do pracy dużo łatwiej przeoczyć zagrożenia, co może się przekładać na ilość wypadków.
Właśnie dlatego pracodawcy wyrywkowo podlegają inspekcją ze strony Państwowej Inspekcji Pracy. Instytucja ta w przypadku naruszeń zasad dbałości o higienę i bezpieczeństwo może nałożyć na pracodawcę różnego rodzaju kary, w tym finansowe.
Czyste miejsce pracy to zdrowe miejsce pracy – jak to osiągnąć?
Czysta przestrzeń do pracy to lepsza atmosfera, co samo w sobie przekłada się na wyższą efektywność i jakość pracy. Jednak czystość to też mniejsza liczba zwolnień lekarskich, co może mieć znaczenie zwłaszcza, jeśli duże grupy pracowników pracują na jednej przestrzeni. Dlatego ważne jest by dbać zarówno o czystość samego miejsca pracy, ale także o zapewnienie pracownikom odpowiednich środków higienicznych.
Oznacza to chociażby, że w jadalni zawsze pracownicy powinni mieć dostęp do płynu do naczyń, a w łazienkach do mydła. W tak zwanym sezonie grypowym można je zamienić dodatkowo na mydło antybakteryjne lub udostępnić pracownikom dystrybutory z płynem do dezynfekcji rąk. Kwestie te są szczególnie ważne wszędzie tam gdzie wytwarza się jedzenie, leki czy kosmetyki.
Zapewnienie tego typu środków na szczęście nie jest dziś trudne, wystarczy skorzystać z wyspecjalizowanych sklepów internetowych. Portale typu e-higiena maja szeroki wybór zarówno środków i akcesoriów do utrzymania czystości w miejscu pracy, jak i środków higieny osobistej.
E-higiena to też różnego rodzaju czyściwa, także te jednorazowe czy płyny do dezynfekcji powierzchni. W tego typu portalach pracodawcy zakupią zarówno papier toaletowy, ręczniki papierowe, jak i chociażby suszarki do rąk.
Dodaj komentarz